Taxele Vamale

Taxa vamala – o plata obligatorie, perceputa de catre organele vamale, la introducerea sau scoaterea de pe teritoriul vamal al RM.

Tariful vamal – catalogul care cuprinde nomenclatorul de marfuri introduse sau scoase de pe teritoriul vamal, precum si cotele taxei vamale aplicate acestor marfuri.

Obiectul impunerii cu TV sunt marfurile importate, exportate sau care-s in tranzit pe RM.

Tipuri de cote a TV:

1) Ad valorem – care se calculeaza in cote % fata de valoarea in vama a marfii;

2) Specifica – se calculeaza in cote fixe pe unitate de marfa;

3) Combinata – se aplica concomitent cotele fixe si procentuale;

4) Exceptionala:

a. Taxa speciala – scopul de a proteja marfurile de origine indigena la introducerea pe teritoriul vamal a marfurilor de productie straina in cantitati si in conditii care cauzeaza sau pot cauza prejudicii materiale considerabile producatorilor de marfuri autohtoni;

b. Taxa antidumping – se percepe in cazul introducerii pe teritoriul vamal a unor marfuri la preturi mai mici decit valoarea lor in tara exportatoare la momentul importului, daca sunt lezate interesele sau apare pericolul cauzarii prejudiciilor materiale producatorilor autohtoni de marfuri identice sau similare ori apar piedicip/u organizarea sau extinderea in tara a productiei de marfuri identice sau similare;

c. Taxa compensatorie – se aplica in cazul introducerii pe teritoriul vamal a marfurilor, la producerea sau la exportul carora direct sau inderect, au fost utilizate subventii, daca sunt lezate interesele sau apare pericolul cauzarii prejudiciilor materiale producatorilor autohtoni de marfuri identice/similare;

Birou vamal; Post vamal – unitati ale organului vamal in care pot fi indeplinite in totalitate sau in parte, formalitatile prevazute de reglementarile vamale.

Regim vamal – totalitatea reglementarilor vamale care determina statutul marfurilor si al mijloacelor de transport in functie de scopul operatiunii comerciale si de destinatia marfurilor.

Liber de vama – actul prin care organul vamal lasa la dispozitia persoanei marfurile sau mijloacele de transport vamuite, in scopul prevazut de regimul vamal sub care acestea au fost plasate.

Masuri de politica economica – restrictiile la introducerea si la scoaterea din RM a marfurilor si mijloacelor de transport, stabilite din considerente de politica economica, ce prevad licentierea, cotarea, impozitarea, stabilirea pretului minim si maxim.

Drepturi de import; Drepturi de export – Taxa Vamala, Taxa p/u serviciile Vamale, TVA, accizele si orice alte sume care se cuvin statului la importul de marfuri, incasate de organul vamal in conformitate cu legislatia; TpV, taxa p/u eliberarea de autorizatie, orice alte sume care se cuvin statului la exportul de marfui, incasate de organul vamal in conformitate cu legislatia.

Taxa pentru serviciile Vamale – taxa pentru serviciile acordate de organul vamal; lista acestor servicii si cuantumul taxei p/u prestarea lor sunt prevazute de legislatie.

Importul – este regimul vamal in care marfurile sunt introduse pe teritoriul vamal primesc statul de marfuri puse in circulatie numai dupa ce sunt platite drepturile de import si dupa ce sunt vamuite.

Exportul – este un regim vamal in care marfurile sunt scoase de pe teritoriul vamal fara obligatia returnarii lor pe acest teritoriu.

Tranzitul – este regimul vamal in care marfurile sunt transportate sub supraveghere vamala de la un organ vamal la un alt organ vamal, fara perceperea drepturilor de import si de export si fara aplicarea masurilor de politica economica daca legislatia nu prevede altfel.

Atrepozitul vamal – este un regim vamal care consta in depozitarea marfurilor sub supraveghere vamala fara perceperea drepturilor de import/export, cu exceptia TpV si fara aplicarea masurilor de politica economica in perioada de depozitare.

Duty-free – este un regim vamal care consta in comercializarea marfurilor sub supravegherea vamala, in locuri special amenajate, amplasate in aeroporturile internationale si la bordul aeronavelor, precum si in locurile stabilte in Codul Vamal.

Transformarea sub control vamal – este un regim vamal in care marfurile straine sunt supuse, sub supraveghere vamala, pe teritoriul vamal, unor operatiuni ce le transforma felul sau starea initiala, fiind exonerate de import, cu exceptia TpV, precum si de aplicare a masurilor de politica economica, daca legislatia nu prevede altfel.

Admiterea temporara – este un regim vamal in care se permite utilizarea marfurilor pe teritoriul vamal sau in afara lui cu exonerarea, totala sau partiala, de drepturile de import si de export, cu exceptia TpV si fara aplicarea masurilor de politica economica.

Zona libera – este un regim vamal in care marfurile straine sunt plasate si utilizate pe un teritoriu anumit fara plata drepturilor de import, cu exceptia TpV si fara aplicarea masurilor de politica economica potrivit procedurii stabilite de prezentul cod si de alte acte normative, daca legislatia nu prevede altfel, iar marfurile autohtone sunt introduse si utilizate cu respectarea conditiilor stabilite p/u regimuri de export.

Perfectionarea pasiva – este un regim vamal in care marfurile autohtone sunt prelucrate sau transformate in afara teritoriului RM fara aplicarea masurilor de politica economica, iar produsele rezultate sunt importate cu exonerarea, totala sau partiala, de drepturile de import, cu exceptia TpV si fara aplicarea masurilor de politica economica, daca legislatia nu prevede altfel.

Reexportul – este un regim vamal in care marfurile straine sunt scoase de pe teritoriul vamal fara perceperea drepturilor de export, cu exceptia TpV, sau cu restituirea drepturilor de import incasate si fara aplicarea masurilor de politica economica, in conformitate cu actele normative.

Nimicirea – este un regim vamal in care marfurile straine sunt nimicite sub supravegherea vamala sau sunt facute inutilizabile, fara perceperea drepturilor de import, cu exceptia TpV si fara aplicarea masurilor de politica economica.

Metoda determinarii valorii in vama a marfii in baza valorii tranzactiei cu marfa respectiva ori in baza pretului efectiv platit sau de platit. La determinarea valorii in vama conform acestei metode, in valoarea tranzactiei se include urmatoarele componente in cazul in care nu au fost anterior in valoarea marfii:

1) Chelt p/u transportul marfii de la aeroport sau de la alt loc de introducere pe teritoriu vamal(Chelt aferente asigurarii; Costul transportului; Costul incarcarii/descarcarii);

2) Chelt suportate de cumparator(Comisioane si prime p/u brokeri, Costul containerelor si/sau altui ambalaj de folosinta repetata, Costul ambalajului si a ambalarii);

3) Valoarea a urmatoarelor marfuri si servicii oferite de cumparator in scopul utilizarii la producerea ori exportarea marfii evaluate, in masura in care aceasta valoare nu a fost inclusa in pretul efectiv platit sau de platit: materiale, componente, instrumente, matrite, materiale chelt la producerea marfii, lucrari de inginerie;

4) Redeventele si taxele p/u licitatie, pe care cumparatorul tre sa le achite, in masura in care aceste redevente si taxe p/u licitatie nu au fost incluse in pretul efectiv platit sau de platit, cu exceptia redeventelor si taxelor p/u licente de catre cumparator p/u dreptul de reproducere si distribuire a productiei cinematografice;

5) Partea din venitul de la orice revinzare, transmitere sau utilizare ulterioara a marfii care ar reveni vinzatorului.

Metoda determinarii valorii in vama a marfii in baza valorii tranzactiei cu marfa identica. La utilizarea acestei metode, drept baza se ia valoarea tranzactiei cu marfa identica. Se considera identice marfurile care aseamana in toate privintele cu marfa evaluata, inclusiv in ce priveste:

a) Caracteristicile fizice;

b) Calitatea marfii si reputatia ei pe piata;

c) Tara de origine;

d) Producatorul.

Deosebirile neesentiale de esterior nu pot constitui temei p/u includerea marfurilor in categoria celor neidentice daca in celelalte privinte aceste marfuri corespund cerintelor de mai sus.

Metoda determinarii valorii in vama a marfii in baza valorii tranzactiei cu marfa similara. La utilizarea acestei metode, drept baza se ia valoarea tranzactiei cu marfa similara. Se considera similare marfurile care, desi nu sunt identice, au caracteristici asemanatoare si se constituie din componentele asemanatoare, fapt ce le permite sa indeplineasca aceleasi functii ca si marfa evaluata si sa fie interschimbabile din punct de vedere comercial.

La determinarea similitudinii se iau in considerare caracteristicile:

1) Calitatea, existenta marcii comerciale, reputatia pe piata;

2) Tara de origine;

3) Producatorul.

Marfa nu se considera identica cu cea evaluata daca:

Ø Nu a fost produsa in aceeasi tara cu marfa evaluata;

Ø Lucrarile de proiectare, de constructie experimentala, design au fost executate pe teriotoriul RM.

Aceasta metoda se aplica in cazurile cind marfa similara sau identica:

ü Este vinduta p/u a fi introdusa pe teritoriul RM;

ü Este introdusa concomitent sau cel mult 90 zile inainte de introducerea marfii care urmeaza a fi evaluata;

ü Este introdusa aprox in aceeasi cantitate si/sau in aceleasi conditii comerciale.

In cazul in care, la determinaea valorii in vama, drept baza poate fi luata valoarea uneia din citeve tranzactii cu marfuri identice sau similare, se aplica cea mai mica valaoare a tranzactiei.

Determinarea valorii in vama a marfii prin metoda costului unitar. Daca marfa introdusa pe teritoriul vamal este vinduta in tara de import in starea in care a fost importata, valoarea in vama a acestei marfi, se va baza pe pretul unitar corespunzator vinzarii marfii identice sau similare acesteia in cele mai mari partide, concomitent sau aproape concomitent cu importul marfii de evaluat catre persoane care nu sunt in relatii de interdependenta cu vinzatorul si cu conditia deducerii:

1) Comisioanelor platite ordinare sau convenite ori a marjei aplicate, in mod obisnuit, beneficiilor si chelt generale aferente vinzarilor de marfuri de aceeasi clasa sau de acelasi tip;

2) Chelt obisnuite de transport si de asigurare, precum si chelt conexe suportate pe teritoriul RM;

3) Chelt p/u transportul marfurilor la aeroport sau in alt loc de introducere a marfii pe teritoriul vamal RM(Chelt de asigurare, costul transportului, incarcarii/desc);

4) Impozitelor si taxelor posibile de plata in legatura cu importul/vinzarea marfurilor.

Metoda determinarii valorii in vama a marfii in baza valorii calculate. Valoarea in vama se va baza pe valoarea calculata a acesteia, incluzind:

a) Valoarea sau pretul materialelor si operatiunilor de fabricare sau ale altor lucrari p/u producera marfii;

b) Volumul beneficiilor si chelt generale, egale celui inclus de obicei in cuantumul vinzarilor de marfuri de aceeasi clasa sau de acelasi tip cu marfa de evaluat, fabricate de producatori, cu destinatia de import;

c) Chelt p/u transportul marfurilor la aeroport sau in alt loc de introducere a marfii pe teritoriul vamal RM(Chelt de asigurare, costul transportului, incarcarii/desc);

Metoda de rezerva. In cazul in care valoarea in vama a marfii nu poate fi determinata de catre declarant prin aplicarea consecutiva a metodelor specificate anterior sau autoritatea vamala considera cu temei ca aceste metode nu pot fi utilizate, valoarea se determina prin metoda de rezerva, prin mijloace rezonabile compatibile cu prezenta lege, cu principiile generale ale acordurilor internationale la care RM este parte si pe baza datelor disponibile.

La determinarea valorii in vama a marfii prin aceasta metoda drept baza pot fi luate:

I. Pretul de vinzare a marfii pe piata interna a RM;

II. Pretul marfii pe piata interna a tarii exportatoare;

III. Pretul marfii stabilit arbitrar sau pretul fictiv;

IV. Sistemul care prevede aplicarea, in scopuri vamale, a celei mai mari valori a marfii din 2 posibile;

V. Costul de productie al marfii, altul decit valoarea calculata a marfurilor identice;

VI. Valoarea marfii comercializate p/u export in alta tara decit tara importatoare;

VII. Valoarea in vama a marfii minimala;

Valoarea in vama a marfurilor de export se determina in baza valorii lor contractuale, luind in considerare conditiile DAF(delivered at frontier).

In cazul trecerii marfurilor p/e frontiera vamala si in alte cazuri prevazute de legislatie, se percep ca drepturi de import si drepturi de export urmatoarele:

Ø Taxa vamala;

Ø TVA;

Ø Accizele;

Ø Taxa pentru procedurile vamale;

Ø Taxa p/u eliberara autorizatiei si taxa p/u actualizarea valabilitatii autorizatiei;

Ø Taxa pentru participare la licitatia vamala;

Ø Alte sume prevazute de legislatie.

Baza de calcul a taxei vamale o constituie volumul natural sau vaoarea in vama a marfurilor, determinata in conformitate cu legislatia.

Baza de calcul a taxei pentru procedurile vamale o constituie valoarea in vama a marfurior sau taxele fixe, stabilite de legislatie.

Drepturile de import si de export se platesc in lei moldovenesti nemijlocit de catre declarant sau de o alta persoana prevazuta de legislatie. Acestea se platesc in prealabil, pina la depunerea declaratiei vamale. La momentul vamuirii, se accepta plata doar a diferentei dintre suma calculata si suma platita in prealabil.

Pers fizice care nu sunt subiecti ai activitatii de intreprinzator platesc drepturile de import sau de export in momentul trecerii frontierei vamale. De la pers fizice ce sunt in tranzit pe teritoriul RM avind un volum de marfuri ce depaseste norma stabilita se incaseaza o suma de garantie echivalenta drepturilor de import p/u marfurile in plus. Modul de percepere si de restituire a sumei de garantie se stabileste de DepVamal.

Pers juridice si pers fizice platesc drepturile de import si de export in numerar sau prin virament la conturile Trezorariei Centrale a MinFin. Data a achitarii drept de import/exp cu exceptia achitarii acestora prin carduri bancare se considera data depunerii de catre importator, exportator sau de un tert a mijloacelor banesti la conturile respective ale Trezorariei Centrale a MinFin, fapt confirmat printr-un extras bancar. Plata drepturilor de import/export prin intermediul cardurilor bancare se considera efectuata la momentul debitarii cu suma platii respective a contului de card din care a fost emis cardul utilizat la plata. In cazul prelungirii sau esalonarii termenului de plata a drept de import/export, se calculeaza o dobinda, echivalenta cu rata de baza a BNM la credite pe termen scurt, care este in vigoare la data acordarii prelungirii sau esalonarii p/u fiecare zi de prelungire sau esalonare a termenului de plata, daca legislatia nu prevede altfel. In cazul incalcarii termenului prelungit sau esalonat, se percep penalitati in conformitate cu legislatia.

Sunt scutite de taxa vamala:

1) Mijloacele de transport folosite la transportul de pasageri si de baraje, de marfuri;

2) Valuta nationala, straina si HV in conformitate cu legislatia;

3) Marfurile introduse pe sau scoase de pe teriotoriul vamal in calitate de ajutor umanitar;

4) Marf destinate tertelor tari, trecute prin teritoriul vamal in regim de tranzit;

5) Marf de uz sau consum personal importate de pers fizice in cantitate ce nu depaseste limita stabilita de legislatie;

6) Marfurile care se importa provizoriu in zonele liberei initiative pentru a fi prelucrate si ulterior exportate;

7) Marf importate p/u comercializarea lor in regimul vamal magazin duty free;

8) Timbre de acciz importate si destinate marcarii marfurilor supuse accizelor.

No comments:

Post a Comment